Hemresan Lördag 29 oktober

Blev inte mycket sömn efter vår avskedsmiddag. Gick upp kl 06.00 för att packa det sista. Vi alla kände på vikten av våra väskor. Fick inte väga över 20 kg, men flygbolaget Norweigan var generösa med att få ha 2 resväskor x 20 kg + 10 kg handbage. Vilket gjorde att vi alla kunde packa ner lite extra vinflaskor och en mängd olivolja som vi var så stolta över att få med sig hem. Som vi skördat själva. Känns riktigt lyxigt!

Våra chaufförer...
...var riktigt morgontrötta utom Silvia som var på Il Fienile i tid, nämligen kl 07.30. Fick väcka Ann per telefon och det var nog tur:) Alessandro såg ut att ha gått upp ur sängen direkt. Nåväl, vi alla var redo men kom inte iväg förrän 07.50. för vi skulle ta farväl till familjen. Och läsa av gasolmätaren som vi skulle betala för. Då började stressen komma hos mig, för jag vet att det tar tid att komma till Chiusi tågstation. Tack o lov hade jag redan fixat tågbiljetter för oss alla. Och ingen ersättning för gasol behövde vi heller betala för vi hade knappt använt för värme och spis. Det var ju snällt av Alessandro.

Chiusi tågstation
När vi kom fram till tågstationen så hittade jag inte biljetterna. Va fasiken, ingen biljett i handväskan. Shit, jag hade på morgonen kastat och rensat ALLT i handväskan. Fick en ilning i hela kroppen - Helt i onödan. För jag kollade till slut i plånboken, som var tom av pengar, och där låg biljetten så fint. Den fick jag stämpla i all hast i en automat. Vilket man måste göra innan man stiger ombord på tåget.

Tågresan...
...gick i tid, 08.35. Vi kämpade upp med all packning i vagnen, inte helt lätt kan jag säga. Trångt o jäkligt i gångarna, men fick OK platser i vagnen som sen blev fullsatt. Resan skulle ta ca 1.5 timme men det blev stillastående ca 15-20 min vid någon perrong. Nu blev tiden ännu mer pressad, så vi bestämde oss för att ta taxi till flygplatsen. Men först skulle jag krångla ut med all min packning ner på perrongen EN STATION FÖR TIDIGT!! Helt galet! Bara till å kasta in allt igen i tågvagnen, suck! Stressad eller?? Nej da' bara lite svettigt :)

Ja, så kom vi fram till ROM TERMINI, längst bak på perrongen. Så det var bara till å släpa på allt till huvudingången. Susanne hjälpte mig för det var lite tungt med mina väskor, dator, kamera, handväska, handbage med ca 50 kg vikt. Helt galet - igen!

Taxiresan till flygplatsen Fiumicino
Vi kastade oss in i två taxi. Ena gänget med taxameter på och andra gänget med ”fast pris”, vilket man skulle haft. (Bra att veta till nästa gång) Vår färd gick genom små vägar hit o dit genom staden. Kändes då lite fel i mitt huvud. (För jag har ganska bra lokalsinne) Kanske det var därför det kostade typ €14 mer för oss än för ”fast pris” €40. Väl ute på motorvägen så gick det över 120 km/h. Då fick man hjälpa till att kolla chauffören och hans galna omkörningar.

Terminalen
Vi kom fram till Terminal 2 och skyndade fort ner genom zick-zack-väg till incheckningen. Frågade oss fram och vi var visst på FEL TERMINAL!! Suck igen. Allra helst då incheckningsdisken stängde om 15 minuter. Det vara bara till att rusa upp igen till TERMINAL 3, som tack o lov låg brevid. Men det blev en onödig sträcka. Träffade på de andra gänget och vi fick gå igenom hela terminalen för att komma fram till vår incheckningsdisk, som siste man. Pust! Vi tog farväl av Lena och Annika som skulle ta ett senare plan hem till Köpenhamn. Kändes konstigt. Sen var det bara vikten vi skulle klara av och det gjorde vi alla stockholmare galant. Vi alla hade runt 19,5 kg. Perfekt packat! Undra vilken vikt skåningarna hade??

Till Gaten
Efter att ha gått igenom alla kontroller med köer hit o dit, så kom vi tillslut fram till vår Gate 12. Då var det nästan boarding direkt. Anki hann köpa lite choklad till sina kollegor, några rökte och några passade på att...
Jag satt bara och vaktade allt handbagage och svettades. Aldrig mer, vill jag ha så här tajt med tid, tänkte jag för mig själv.

Tyvärr fick vi inte sitta ihop, så det blev en siesta ombord för min del, vilket var ganska skönt. Hade nog lite för lite sömn i kroppen. Ja, det gällde nog för oss alla.

Bagaget
Den vanliga vänta på väskorna, trängseln och alla som sliter i sina väskor, folk som ska stå längst fram och knuffas. Riktigt roligt att bara se. Våra väskor kom SIST!! Min väska såg jag, hur den fick ett riktigt knyck på bandet. Och det visade sig rejält, när jag gick iväg med väskan. För väskan läckte rött VIN. :(

Så det var bara till å bära in väskan liggandes i bilen, sen in i hallen hemma, ifall vinet flödade från 6 flaskor. Men jag hade tur. Det var bara en flaska av den billigaste sorten som gick sönder. Glassplitter i mängder som man fick dammsuga upp. Och bara en liten del av kläder fick vin på sig. Så det första jag gjorde var att sätta på två tvättar. Inte en vinfläck kvar - helt otroligt.

Efter det blev jag bjuden på hemmagjord lasagen som Roffe gjort. Jag kunde bjuda på riktigt gott vin och parmesanost och nypressad olivolja. Det är lyx det!



Må tro det smakade gott!


Söndag
Fick en extra lång och skön söndag då det blev vintertid. Samlade ihop lite bilder för att kunna blogga och bara njuta av minnen. Tack än en gång för ”Olivbrudarna”! Det var ni som gjorde resan så himla bra!!

Kram

/Gunilla






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0